Het Canal du Midi | Toerisme in Occitanië

Toerisme in Occitanië: vakantie in Zuid-Frankrijk

Menu
U bent hier

Het Canal du Midi

Sinds de 17e eeuw verbindt het Canal du Midi Toulouse met Sète, aan de Middellandse Zeekust. Dit unieke kunstwerk werd in 1996 door de Unesco op de Werelderfgoedlijst geplaatst en werd een unieke bestemming voor riviertoerisme in Europa.

Lac de Saint Ferréol
Lac de Saint Ferréol

Een toonbeeld van het menselijk creatief genie

"Het zal een groot vredeswerk zijn, dat de herinnering aan de maker nog eeuwenlang levend zal houden": Lodewijk XIV had op die dag in 1666 gelijk, toen hij voorspelde dat het Canal du Midi nooit meer zou verdwijnen. Hij verzuimde te vermelden dat hij het kanaal zag als een goede manier om de koning van Spanje te beroven van de belastingen die werden geheven in de Straat van Gibraltar, de enige doorgang die toen bestond tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan.

Het prestige van het Canal du Midi zou de koninklijke verwachtingen overtreffen, aangezien de Unesco er enkele eeuwen later "een toonbeeld van het menselijk creatief genie" in erkende. Het graven van een kanaal tussen de twee zeeën was een idee dat al in de hoofden van de Romeinen opkwam. Maar niemand had een manier gevonden om het kanaal met water te voeden.

Riquet loste de puzzel op. Het was een geniale ingeving. Hij beeldde zich in de stroompjes van de Montagne Noire in het zuiden van de Tarn op te vangen om ze naar een verzamelreservoir te leiden: het bekken van Saint-Ferréol, vandaag geklasseerd als een Grand Site van Occitanië. Het water wordt vervolgens over de Lauragais-vlakte geleid naar de Seuil de Naurouze, het hoogste punt op het traject van het kanaal: hier heeft Riquet een waterscheiding gecreëerd waardoor het water met regelmaat over de Atlantische helling enerzijds en de Mediterrane helling anderzijds kan stromen.

Aux Sources du Canal du Midi is geklasseerd als Grand Site van Occitanië.

Pont Canal à Béziers
Pont Canal à Béziers

14 jaar werk

belastinginner in de Languedoc. Hij was bescheiden en pochte niet over zijn zeldzame intelligentie of zijn geweldige praktische inzicht. Colbert had dit opgemerkt en overtuigde Lodewijk XIV om door te gaan met het project van Riquet. Het vervolg is een epische roman waardig.

De 14 jaar werk, de 328 kunstwerken die langs het hele kanaal moesten worden gebouwd, de ruzies met de ingenieurs en financiers van de Zonnekoning, de uitputting van de koninklijke fondsen: niets weerhield Riquet ervan om de veiligste handelsroute uit te bouwen. Hij ging zo ver dat hij zelfs zijn persoonlijk fortuin gebruikte.

Pierre-Paul Riquet overleed in 1680, slechts één jaar voor de inauguratie van het werk. Het is zijn zoon Mathias die het Canal du Midi zal voltooien tot de serene waterweg waar het vandaag zo goed varen is.

Wist u dat?

Toen het geld van de koning op was, betaalde Pierre-Paul Riquet zelf de arbeiders die aan de bouw van het kanaal werkten. Het waren er wel 12.000, vaak boeren die in de buurt van de werf woonden. Riquet was in zekere zin zelfs een voorloper van de sociale beschermingsstelsels, aangezien hij de arbeiders zelfs betaalde wanneer zij ziek waren of wanneer de regen het werk onderbrak.

Canal du Midi

Enkele indrukwekkende cijfers

Het Canal du Midi is:
- 14 jaar werk, van 1667 tot 1681
- 12 000 arbeiders
- 250 km kanaal gegraven door mensenhanden
- 76 km greppels (greppel van de Montagne Noire, greppel van de Vlakte) om het water naar het Canal du Midi te leiden
- 328 kunstwerken: sluizen, bruggen, kanaalbruggen, aquaducten, en niet te vergeten het immense stuwmeer van Saint-Ferréol bij Revel (Haute-Garonne)
- 45.000 bomen geplant om de oevers te ondersteunen en de verdamping van het water van het kanaal te beperken.

Statue de Pierre-Paul Riquet à Toulouse

Waar kan men de schepper van het Canal du Midi ontmoeten?

kunnen ontmoeten en uitgebreid kennis kunnen maken met deze fascinerende man op verschillende plaatsen in onze regio. De uitvinder van het Canal du Midi heeft zijn standbeeld in Toulouse op de top van de allées Jean Jaurès, maar ook op de allées de Béziers. Zijn grafsteen is te zien aan de voet van een van de pilaren van de kathedraal Saint-Etienne in Toulouse.

Op het platteland van Toulouse kunt u ook zijn kasteel ontdekken, in Bonrepos-Riquet, omgeven door een prachtig park waar hij als een levensgroot model het hydraulische mechanisme van zijn meesterwerk heeft geprefabriceerd.

Pierre-Paul Riquet heeft ook zijn museum, vlak bij het meer van Saint-Ferréol in de Haute-Garonne, het Reservoir. Een bezoek om niet te missen!

Een omweg waard

Vanaf Toulouse wilde Riquet de Garonne gebruiken om Bordeaux te bereiken, maar men gaf er de voorkeur aan het Canal du Midi te verlengen door van 1836 tot 1856 het Canal de Garonne te graven. De twee vormen samen het Canal des Deux Mers, met een totale lengte van 360 km bevaarbare waterwegen.